July 27, 2021

Ciastka francuskie z morelami

Słuchaliśmy niedawno płyt. Takich starych, czarnych. Wśród nich była moja pierwsza własna dorosła płyta - taka mała, Maryli Rodowicz z dwiema piosenkami. Na obwolucie jest dedykacja, bo wygrałam ją na koloniach na konkursie piosenki kolonijnej w Suchodołach. Brawurowo odśpiewałam wtedy rozdzierającą piosenkę o trzech krasnoludkach, z których jeden trafia pod wałek żony-jędzy. 😉  Ale kolonie te kojarzą mi się przede wszystkim z morelami. Pamiętam podwieczorek serwowany pierwszego dnia - okropne, miękkie i mdłe morele. To były czasy, gdy w naszym ogrodzie rosły morele. Nie przepadałam jednak nigdy za morelami kupnymi, właśnie ze względu na ich mało wyrazisty smak. Lubiłam tylko takie z ogródka Babci - twarde, kwaskowate, zerwane z drzewa albo w postaci kompotu. Wtedy na koloniach dostałam pierwszą lekcję - nie narzekamy na jedzenie i zjadamy wszystko, co dostaliśmy do jedzenia. W sumie nie było na nich najgorzej, bo jeździliśmy na wycieczki do Łańcuta, Zamościa i Kazimierza, chodziliśmy do lasu i do wsi. Jednak do dzisiaj mam podobny stosunek do moreli - nie przepadam za surowymi, chyba że takimi twardymi. Za to bardzo lubię je w ciastach, dżemach, różnych potrawach czy też suszone. No i w tych ciasteczkach, które kojarzą mi się z latem i ciepłymi wieczorami spędzanymi na tarasie. 

arkusz ciasta francuskiego
morele - ilość zależy od tego, ile mamy ciasta
krem migdałowy z tego przepisu

rozbełtane jajko lub kremówka do posmarowania ciastek przed pieczeniem (można pominąć)
cukier puder do posypania

Ciasto francuskie rozmrozić. W czasie kiedy się rozmraża, przygotować krem migdałowy. Owoce umyć, przekroić na połówki i wypestkować. 

Nastawić piekarnik na 400 F/ 200 C. Rozmrożone ciasto pokroić na kwadraty o boku mniej więcej 4 cale/10 cm. Na każdym kwadracie, na linii przekątnej rozsmarować troszkę kremu, po czym ułożyć połówki moreli. Dwa przeciwległe końce (wierzchołki kwadratów), znajdujące się na drugiej linii przekątnej, złożyć ze sobą, lekko dociskając by się zlepiły. 

Gotowe ciastka odkładać w odstępach na blachę wyłożoną papierem do pieczenia lub matą silikonową do pieczenia. Posmarować rozbełtanym jajkiem lub kremówką. Włożyć do piekarnika i piec około 20 minut, do momentu gdy owoce są wyraźnie upieczone, a ciastka mają złoty kolor. 

Po upieczeniu, ciastka wyjąć z piekarnika i ostudzić na kratce. Posypać cukrem pudrem. 








Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment