February 24, 2018

Kawa po wietnamsku

Z okazji wietnamskiego Nowego Roku (Tết Nguyên Đán) wietnamscy studenci na mojej uczelni zorganizowali małą imprezę. Można było zobaczyć wietnamskie drzewko noworoczne, udekorowane czerwonymi kopertami, skosztować kilku potraw, posłuchać występu grupy studenckiej. Pośród azjatyckich kuchni, wietnamska jest tą, za którą najmniej przepadam. Przez wiele lat byłam jedyną w rodzinie, która nie lubiła phở. Dla mnie była to mocno przereklamowana zupa, a to co mnie w niej drażniło smakowo, to nadmiar atrakcji smakowych; była ona dla mnie "przeperfumowana". Z czasem jednak zaakceptowałam phở, a przy okazji parę innych dań. Jednak zdecydowanie najbardziej lubiłam zawsze wietnamskie kanapki bánh mì thịt nướng z Saigon Deli, usytuowanego w Little Saigon w Seattle. Sklepik ten nie grzeszy czystością i znalazł się wiele razy na czarnej liście  Departamentu Zdrowia, a także bywał zamknięty z powodu wykroczeń. Ale Saigon Deli znalazło się i na liście miejsc, gdzie robi się najlepsze Bánh mì thịt nướng w USA. A to już coś. Tak czy siak, dzieci choć jedzą wietnamskie kanapki z chęcią, do środka nie wchodzą. Niewątpliwie jest to dla nas wszystkich jedno z częściej odwiedzanych miejsc wietnamskich. I nie tylko dla nas, bo w porze lunchu ciężko tu się dopchać, a znalezienie miejsca na parkingu graniczy z cudem. Tak więc nawet w kuchni wietnamskiej znajduję potrawy, które lubię.

Największym zaskoczeniem dla mnie w kuchni wietnamskiej była ... kawa. Przede wszystkim dlatego, że nie wiedziałam, iż Wietnam jest jednym z największych producentów kawy świecie. Jeszcze większym zaskoczeniem była sama kawa - mocna i bardzo smaczna. Robiona jest w naczynkach phin. Kawa serwowana jest w wersji ciepłej lub zimnej. Jest to wolno robione espresso - kawa wolniutko, przez kilka minut, kapie do naczynka z mleczkiem skondensowanym. Tak zrobioną kawę pije się na ciepło lub zalewa nią lód w szklance, by uzyskać kawę na zimno. Jedna i druga jest bardzo smaczna. 

1-3 łyżek słodzonego mleka skondensowanego 
1-3 łyżki kawy - w zależności od tego jak chcemy mieć mocną
180-240 ml wody prawie wrzącej
naczynka do parzenia kawy wietnamskiej - tzw. Phin filter

Szklankę lub filiżankę, w której będzie podawana kawa wygrzać gorącą wodą. Wlać do szklanki mleko. Na szklance ustawić naczynko phin. Wsypać do niego kawę. Lekko postukać w naczynko, by kawa rozłożyła się równomiernie. Kawa nie powinna być zbyt ubita, gdyż utrudni to przepłynięcie przez nią wody. Na kawie ułożyć dociskacz - zgodnie z instrukcją. Naczynko ustawić na szklance z uprzednio nalanym mlekiem. Do naczynka wlać dwie - trzy łyżki wody. Po 20 sekundach dopełnić naczynko do pełna, nakryć przykrywką. Po ok. 4-5 minutach kawa jest gotowa. 

Więcej informacji wraz z filmową instrukcją parzenia kawy można znaleźć tutaj.
















Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment