November 18, 2023

Wołowina bez tajemnic

Nikt tak dobrze nie operował nazwami wołowiny jak nasza kuzynka Ola z Krakowa. Zawsze byłam pełna podziwu dla jej biegłości w tej kwestii. Kiedy opowiadała o tym co jak gotowała używała terminów typu pierwsza krzyżowa, druga krzyżowa, rozbratel itd. Dla mnie wołowina była wołowiną i nic mi one nie mówiły. Oczywiście, że rozróżniam pewne części, ale nie do tego stopnia jak Ola. Ale ponieważ wychowałam się w zgoła innych realiach niż obecne, wołowina kiedyś dzieliła się dla mnie na ładną, czyli taką bez tłuszczyków i byle jaką, poprzerastaną tłuszczem, często nazywaną potocznie ochłapami. Dopiero w Stanach zmieniłam podejście do tego mięsa. Po pierwsze dowiedziałam się, że ta poprzerastana wcale nie jest byle jaka, bo z niej wychodzą świetne steki. Po drugie zaczęłam jeść wołowinę inaczej przygotowaną niż dotychczas - czyli właśnie steki lub taką w potrawach kuchni azjatyckich. 


Nadal wołowina nie jest moim ulubionym mięsem, ale przyznaję dobrze zrobiona potrafi oczarować. Steki w miejscach słynących z nich, takich jak Nebraska, Texas czy np. restauracje argentyńskie lub brazylijskie lub azjatyckie grille (np. koreańskie) są dowodem na to, że nawet wołowinowego sceptyka można zadziwić. Tak więc mimo, iż na codzień preferuję mięso delikatniejsze, typu drób (kurczak lub indyk), a z mięs nieco cięższych wieprzowinę, czasem nachodzi mnie ochota na kawałek wołowiny w postaci steka czy tatara. 


Nazwa angielskaNazwa polska
tenderloin/ filetpolędwica
NY strip/top sirloinrozbef
sirloinkrzyżowa
beef tri-tipgórna krzyżowa (ogonek krzyżowej)
Spider/oyster steakstek z udźca
T-boneT-bone
FlankŁata
brisketfilet z mostka
chuckrozbratel
ribeyeantrykot
beef rumprumsztyk
beef ribs    żebra wołowe
short ribs szponder
top roundgórna zrazowa
bottom rounddolna zrazowa
eye of roundligawa
picanhadolna zrazowa (ogonek)
beef shankpręga
shoulderłopatka
top bladełopatka mięśnia nadgrzebieniowego
underblade
łopatka mięśnia podgrzebieniowego
beef neck    kark wołowy
beef strippręga
beef shankgoleń
beef heartgerce
bone marrow szpik
oxtailogon
beef tongueozory
beef cheekspoliki
kidneynerki
liverwątroba
testicles    jądra
skirtprzepona
2









Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment