January 12, 2014

Berlińska zupa kartoflana

Nigdy wcześniej nie byłam w Berlinie. We wschodnich Niemczech tak, ale po stronie Drezna. Do Berlina nigdy jakoś nie dojechałam. Nie mogę więc porównać wschodniego z zachodnim oraz tego jak bardzo się zmienił. Co chwila zastanawiałam się, w którym Berlinie jestem, gdyż obie części – i stara wschodnia, i stara zachodnia wyglądały niemal identycznie. Minęło 25 lat od upadku muru, co oczywiście pomogło ujednoliceniu się obu częściom miasta, ale to co mnie uderzyło, to fakt, że i w dawnym Berlinie Zachodnim wiele budynków niczym się nie różniło od socrealistycznych budowli w stylu okolic Placu Konstytucji czy Muranowa w Warszawie. Może to myśmy sobie tak wyidealizowali Zachód....

Mimo wszystko Berlin bardzo mi się podobał. To chyba najczystsze miasto w Europie jakie dotąd widziałam, co jest godne podziwu, gdyż w przededniu Sylwestra były tu tłumy turystów.  Wiele uroku dodawały miastu jarmarki bożonarodzeniowe, gdzie nie tylko można było kupić masę mniej lub bardziej potrzebnych rzeczy, ale i zjeść, i napić się np. grzanego wina. Przygotowania do Sylwestra sprawiły, że Brama Brandenburska prezentowała się wspaniale w kolorze zmieniającego się oświetlenia.

Pierwszego dnia, wstąpiliśmy na obiad do bistro na Eberstrasse. Bistro reklamowało się berlińską kuchnią i to nam odpowiadało – chcieliśmy zjeść lokalne potrawy, a nie coś co można dostać wszędzie na świecie. Jedną z rzeczy jakie zamówiliśmy była zupa kartoflana. Była wspaniała – bogata i sycąca, z dużą ilością serdelków pokrojonych na plasterki, z warzywami (marchewka, kalafior, groszek) i z nutą wędzonki w tle. Wiedziałam, że prędzej czy później odtworzę ją w domu.
 
4 serdelki
100 gr dowolnej wędzonki (np. kawałki boczku lub szynki)
6 średnich kartofli
2 marchewki
2 łodygi selera
100 g zielonego groszku (surowego)
1/4 kalafiora
sól/pieprz do smaku

opcjonalnie - śmietana, zielona pietruszka

Kartofle obrać i pokroić w kostkę. Serdelki pokroić na plasterki lub na połówki plasterków. Marchewkę obrać i pokroić na kostkę. Łodygi selera drobno posiekać. Kalafiora umyć i podzielić na małe cząsteczki. 

Włożyć do garnka kartofle, selera i marchewkę. Dodać wędzonkę w całości lub pokrojoną na mniejsze kawałeczki oraz groszek. Całość zalać wodą (około 2 litrów) i gotować aż warzywa zmiękną. Pod koniec gotowania dodać groszek i kalafiora. Doprawić solą i pieprzem. Można zabielić śmietaną i posypać posiekaną pietruszką. 

****
Zupę można lekko zagęścić, miksując jej część (ok. 1 szklanki) w blenderze. Wówczas należy użyć nieco więcej kartofli.





















Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment