December 22, 2017

Pierniczki w lukrze miętowym

Na Starym Mieście w Warszawie, na Piwnej była cukiernia. Wchodziło się do niej przez wielkie, czarne kute drzwi. A w środku .... Ile tam było ciast i ciastek. Każde by się zjadło. Ale moją uwagę przykuwały serca z piernika w lekko miętowym lukrze.  Czas pewnie sprawił, że wyidealizowałam ich smak, ale to co najbardziej je wyróżniało, to właśnie ten lukier. Uwielbiałam te piernikowe serca. Latami usiłowałam je odtworzyć, ale nigdy nie umiałam zrobić takich pierniczków jak tamte - mięciutkich i rozpływających się w ustach. Pierniczki z tego przepisu znalezionego w internecie najbardziej przypominają mi tamte piernikowe serca. Zasadniczo to przepis na lebkuchen - jedne z najbardziej lubianych przeze mnie pierniczków, choć moim zdaniem nie do końca smakują one jak prawdziwe niemieckie lebkuchen. Nie ma to jednak znaczenia - dzięki nim, znowu jadłam moje ulubione pierniczki  z dzieciństwa.


250 g mąki pszennej 
85 g mączki migdałowej (almond flour/almond meal) lub zmielonych na mączkę migdałów 
3 łyżeczki przyprawy korzennej do piernika 
1 łyżeczka zmielonego cynamonu 
1 łyżeczka proszku do pieczenia 
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej 
200 ml płynnego miodu 
85 g masła 
1/2 szklanki bardzo drobno posiekanej kandyzowanej skórki pomarańczowej 
skórka z otartej cytryny (może też być kandyzowana skórka z cytryny)

Lukier: 
1/2 szklanki cukru pudru i odrobina wrzącej wody 
10 kropelek miętowych (użyłam kropli miętowych Herbapolu) 

Opcjonalnie - opłatki do podłożenia od spodu. 
Miód i masło rozpuścić w rondelku - powinny być ciepłe, ale nie gorące. Nie powinno się też dopuścić do ich wrzenia. 

Wszystkie suche składniki oraz skórkę umieścić w misce miksera. Cały czas mieszając na wolnych obrotach dodawać powoli masło z miodem. Gdy składniki są dobrze wymieszane, ciasto będzie dość ciepłe i lepkie, czym nie należy się przejmować. Odstawić do ostygnięcia. Kiedy masa ostygnie i zgęstnieje, formować z niej kulki wielkości orzechów włoskich i układać na wyłożonej papierem formie, w dość dużych odstępach. Z tej porcji wyszło mi 25 pierniczków. Każdą kuleczkę lekko spłaszczyć. Piec w nagrzanym do 350 F/ 175 C piekarniku przez ok. 12-15 minut. Po wyjęciu pierniczków w piekarnika, odczekać 2-3 minuty, gdyż są one bardzo miękkie, po czym przełożyć na kratkę do ostudzenia. Letnie polukrować.

Przygotować lukier - ilość dodanej wody sprawi, że lukier będzie gęstszy lub rzadszy. To w sumie od nas zależy jaki chcemy. Jak zrobiłam dwa (co widać po zdjęciach) i oba były dobre. Najważniejsze w lukrach było to, że miały lekki smak mięty! 😊

Pierniczki można też ozdobić posypką, tak jak zrobiła Ola - dzięki temu zyskują świąteczny wygląd. 









Oryginalny przepis na pierniczki znalazłam na stronach  BBC Good Food i The Java Cupcake Blog  Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment