March 15, 2016

Gulasz z kaszą pęczak

Przyznam, że kasza pęczak to jeden z koszmarów mojego dzieciństwa. O ile lubiłam kaszki drobne oraz kaszę gryczaną, o tyle nie znosiłam pęczku. W sumie nie wiem czemu. Do dzisiaj widzę krupnik zrobiony przez mamę, właśnie z pęczakiem. Ble! Oczywiście były i żale, czemu krupnik babci zjadam, a tego nie chcę. Kiedy więc sama zaczęłam gotować, pęczaku w mojej kuchni nie było. Po prostu nie było! Koniec kropka! Bo i po co, skoro jest taki niedobry. Wreszcie się można było od niego uwolnić. Ostatnio jednak coraz częściej widziałam fotografie pysznie wyglądających potraw, na których królował właśnie pęczak. Aż się chciało je zjeść. Nawet ten "okropny pęczak". Ostatecznie do dania szansy pęczakowi przekonało mnie demo kulinarne w Trader Joe's. Co prawda nie serwowano tam pęczaku, ale mięso z warzywami i mieszanką kasz, w tym właśnie taką pęczakopodobną. Dałam więc tej wyklętej kaszy szansę. I okazało się, że nie taki pęczak zły jak go malują, a co ważniejsze, że rodzina podziela to zdanie. 



3-4 duże marchewki
1 duża cebula
2 ząbki czosnku
800 g wieprzowiny 
8 jagód ziela angielskiego
2 listki laurowe
2 łyżki przecieru pomidorowego
250 g pęczaku
bulion lub woda
Olej do smażenia
Sól i pieprz do smaku


Cebulę pokroić na drobną kostkę. Czosnek przepuścić przez praskę. Mięso umyć i pokroić na drobne kawałki. Marchewkę obrać i pokroić na ćwierć-plasterki o szerokości ok. 1 cm. 

Na odrobinie oleju zeszklić cebulę, po czym dodać czosnek, a następnie mięso i smażyć aż się zarumieni. Zalać całość bulionem lub wodą. Dodać sól, pieprz, ziele angielskie i listki laurowe.  Po ok. 15 minutach duszenia, kiedy mięso zaczyna mięknąć, wsypać pęczak. Dusić często mieszając i - w razie potrzeby - uzupełniając wodą lub bulionem. Danie powinno mieć sos, ale nie powinno przypominać zupy. Pod koniec duszenia, kiedy mięso i kasza są miękkie dodać przecier pomidorowy. 

Kasza lubi chłonąć wodę/płyny. Dlatego jeśli przygotowujemy gulasz dnia poprzedzającego jego jedzenie, będziemy musieli dodać nieco płynu następnego dnia przed odgrzaniem. 



Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment