March 07, 2016

Zawijaski azjatyckie (Asian wraps)

Ostatnio w czasie uczelnianej imprezie demonstrującej różnorodność kultur naszych studentów miałam okazję spróbować właśnie takich zawijasków przygotowanych przez studenta z Filipin. Były przepyszne i przyznam, że aż ciężko było mi uwierzyć, że on sam je przygotował. Nie był to pierwszy raz, kiedy jadłam takie zawijaski, ale te szczególnie przypadły mi do gustu. Stąd też postanowiłam spróbować własnych sił i przygotować je w domu. Nie jest to trudne, ale trzeba mieć wszystko naszykowane do szybkiego nakładania, gdyż papier ryżowy, namoczony w wodzie robi się kleisty i ciężko się go zwija, jeśli zbyt długo leży. Zawijaski najczęściej jadłam w wersji z krewetkami - niektóre dodatkowo miały również i kawałek mięsa. Ale można je przygotować w wersji wegetariańskiej bez mięsa i bez owoców morza. Zamiast klusek można również wykorzystać ryż. 

Zawijaski muszą być maczane w sosie z orzeszków ziemnych. I tu zaczyna się zabawa, gdyż niemal każda nacja azjatycka ma swój sposób na przygotowanie go. Ja wykorzystałam przepis tajski, choć wiem już, że następnym razem pewnie zrobię go nieco inaczej, by był rzadszy. Nie znaczy, że ten był niedobry - wręcz przeciwnie. Był bardzo smaczny i można go wyjadać łyżką z miseczki. ;)


Duże krewetki - ugotowane lub np. uduszone wg tego przepisu
Bazylia tajska lub zwykła
Kiełki fasoli
Sałata - ja wykorzystałam rzymską (Romaine), ale można użyć i zwykłej
Kluski ryżowe (nitki, czyli rice vermicelli)
Szczypior cebulek dymek (green onion)
Gałązki kolendry
Papier ryżowy (rice paper)


Kluski ryżowe ugotować według przepisu na opakowaniu. Krewetki przekroić wzdłuż na pół. Sałatę umyć i pokroić na mniejsze kawałki, wykorzystując tylko listki, bez sztywnych części głównego nerwu. Szczypior pokroić na mniej więcej 10 cm kawałki. Kiełki i kolendrę przepłukać i osuszyć. Bazylię oderwać z gałązek, tak by zostały same listki. 

Kiedy wszystko jest gotowe, na blacie rozłożyć czystą ściereczkę o gładkiej fakturze. W misce z dobrze ciepłą wodą zanurzać na ok. 10 sekund po jednym płatku papieru ryżowego, a następnie kłaść go na ściereczce. Na środku ułożyć krewetki - 3-4 kawałki. Następnie kłaść kluski, szczypiorek, kolendrę, bazylę i sałatę. Zwinąć ściśle zawijaska, tak jak zawija się naleśniki w krokiety, czyli najpierw owijając nadzienie częścią placuszka, a następnie zawijając do wewnątrz górną i dolną część, a na końcu zawijącą do końca zasadniczą część. Gotowe zawijaski odkładać na miskę, tak by nie dotykały się nawzajem. 

Nie należy moczyć więcej niż jeden płatek papieru, gdyż bardzo szybko robi się on kleisty i trudno jest go oderwać od ściereczki i dobrze zwinąć. 

Podawać z sosem z orzeszków ziemnych, zrobionym z tego przepisu












Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment