March 07, 2019

Biały ser domowej roboty

Całymi latami robiłam ser biały tak, jak robiła go moja babcia. Najpierw nastawiałam mleko na kwaśne, potem gotowałam naczynie z nim by wytrącić serek, a na końcu odciskałam serek na gęstym sitku. Do mleka, by wzbogacić je oraz by przyspieszyć proces kwaśnienia,  dodawałam śmietanę i jogurt. Tak czy siak, zrobienie serka trwało kilka dni. Tymczasem dowiedziałam się, że można zrobić serek znacznie szybciej, zakwaszając mleko sokiem z cytryny lub octem. Przyznam, że nie dowierzałam tej metodzie - zwłaszcza ten ocet mnie odrzucał, bo nie przepadam za nim jako dodatkiem kulinarnym (jeśli nie liczyć marynat). Przypadek sprawił, że nagle znalazłam się w posiadaniu galona (blisko 4 litrów) śmietanki do kawy (half and half). Początkowo usiłowałam używać jej do gotowania, ale nie służyło to dobrze potrawom. Nie pozostało nic innego, jak wylać śmietankę lub zmieszać z mlekiem i zrobić serek. Uznawszy, że nie mam nic do stracenia, postanowiłam zrobić serek właśnie metodą z octem. I wyszedł rewelacyjnie! Był wspaniały smakowo, a jego produkcja trwała ok. 1/2 godziny plus czas spędzony na sitku. Uznałam, że nigdy więcej nie będę robić serków inaczej. 

1 galon/ 4 l mleka o najwyższej zawartości tłuszczu (3.25%)
szklanka octu

Opcjonalnie - 1 łyżeczka soli, 2 szklanki śmietanki do kawy, śmietanki kremówki 30% lub mieszanki obu


W dużym garnku połączyć mleko i śmietankę. Gotować, mieszając, aż do momentu, gdy temperatura osiągnie mniej więcej 190 F (90 C). Jeśli nie mamy termometru, należy gotować mleko aż do momentu, gdy zaczną pojawiać się bąbelki, ale mleko nie wrze. 

Garnek z mlekiem zestawić z palnika. Dolać ocet i wymieszać. Zobaczymy wtedy, że mleko zaczyna się ścinać, a mleko zacznie przemieniać się w grudki. Zostawić je na mniej więcej 10 minut, po czym przelać przez gęste sitko. Sitko zostawić na garnkiem i pozwolić mleku dobrze odcieknąć. Przechowywać w lodówce do ok. 7 dni. 

Dodatkowe uwagi
  • Do zrobienia serka można użyć soku z cytryny zamiast octu. Jednak jest to droższa metoda, a smakowo żadna różnica - ani octu, ani cytryny w gotowym serze się nie wyczuwa
  • Wytworzoną serwatkę można użyć o gotowania lub picia, jeśli ktoś woli
  • Mleko przeznaczone na serek można posolić, choć ja akurat wolę tego nie robić by niepotrzebnie nie dodawać soli do jedzenia. Jeśli zdecydujemy się zrobić później serek wytrwany (pasta, serek z cebulką i szczypiorkiem, itp.), zawsze możemy wtedy dodać sól do smaku. 
  • Robiąc ser można do niego wykorzystać resztki maślanki, jogurtu naturalnego lub greckiego czy kefiru. Każdy z tych dodatków podnosi jego smak. 

Gotowy serek

Mleko krótko po dodaniu octu

Odciskanie serka na sitku

Przelewanie serka na sitko

Gotowy serek


Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment