September 16, 2020

Tarta z pomidorami na cieście francuskim (Tarte tomate à la moutarde)

Zaczęło się od fotografii z New York Times'a, pokazującej tartę z pomidorami. Wyglądała prześlicznie i przeapetycznie. Nic tylko robić! I jeść. Kiedy pokazałam przyjaciółce zdjęcie i przepis, ona powiedziała, że znajomi Francuzi poczęstowali ją kiedyś tartą zrobioną z ciasta francuskiego, musztardy i pomidorów. I była - według niej - przepyszna. Więcej zachęt już mi nie było trzeba. Zaczęłam szperać i szukać takiego przepisu. I znalazłam dwie różne - jedną z serem a drugą bez. Ponieważ musztardę lubię, ale w umiarkowanej ilości, a do tego raczej taką bez ziarenek, to zaczęłam od tej z serem, czyli tarte tomate à la moutarde. Dodatek sera wydawał mi się on łagodzić smak musztardy. Co tu dużo mówić - ta tarta była bardzo, bardzo dobra - na brzegach chrupiąca, z ciągnącym się lekko serem i podpieczonymi pomidorami. Musztarda nadawała lekkiej ostrości. Słowem naprawdę smakowite danie. O prostocie wykonania nawet nie wspomnę, bo robi się ją od niechcenia. Pół godziny i mamy pyszne danie - na przekąskę, lunch czy jako dodatek. 

ciasto francuskie
2 łyżki musztardy Dijon
ser żółty - oryginalnie ementaler, ale można w zasadzie użyć każdego innego
pomidory, najlepiej w różnych kolorach i gatunkach
zioła prowansalskie




Piekarnik rozgrzać do temperatury 400 F/200C. Ciasto francuskie rozmrozić i położyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Rozsmarować na nim cienką warstwę musztardy. Położyć ser - starty na tarce lub pokrojony w plasterki. Na nich rozłożyć plasterki pomidorów - można jednokolorowe lub w różnych kolorach. Można też użyć różnych gatunków pomidorów. Całość posypać ziołami prowansalskimi i wstawić do piekarnika. Piec około 20 minut. W czasie pieczenia warto sprawdzić jak tarta wygląda i w razie potrzeby przebić pęcherze powietrza, które lubią się tworzyć. 






Inspiracja: Meilleur du Chef

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment