May 14, 2023

Mini serniczki cytrynowe

Jako mała dziewczynka chciałam na różne okazje rodzinne szykować jakieś smakołyki dla solenizantów czy jubilatów. Z przejęciem przeglądałam książkę z przepisami "Smacznie i zdrowo od rana do wieczora". W odróżnieniu od babcinej "Kuchni polskiej", z rycinami, w tej były kolorowe zdjęcia aranżacji jedzenia - zwykle takich większych, np. na prywatki czy przyjęcia. Na każdej niemal fotografii, był jakiś deser lub ciasto. Po dwóch spektakularnych wpadkach z ciastem dla taty, zostało mi zabronione samodzielne pieczenie czy gotowanie. Gdzieś w okolicach siódmej klasy, dostałam przyzwolenie na samodzielną działalność kulinarną. Wtedy pamiętam próbowałam zrobić uszka - ciasto, choć robione z przepisu, było tak twarde, że nie zdołałam go wyrobić i tata przyszedł z odsieczą. I choć powoli dochodziłam do wprawy z samodzielnym gotowaniem, to przerażała mnie myśl o tym, że coś zmarnuję, coś mi nie wyjdzie i podpadnę. Gdybym wtedy znała takie przepisy jak ten.... Podarowałabym takie serniczki komuś, tak jak te dostałam od moich dzieci na Dzień Matki. I tak jak one cieszyła się z tego, że tak smakowały. 

Mini-serniczki w szklance to idealny, prosty w wykonaniu deser na każdą okazję. Można je przygotować na krótko przed podaniem - co prawda wymagają spędzenia nieco czasu w lodówce, ale z pewnością mniej niż zajmuje zrobienie regularnego sernika. 
Serniczki wykonuje się z prostych składników - jego podstawę stanowi serek typu Philadelphia. Jego naturalna konsystencja sprawia, że nie potrzeba serniczków zestalać żelatyną. Po kilku godzinach w lodówce, są idealne. Do dekoracji można wykorzystać dowolne owoce - wystarczy puścić wodze fantazji. Mogą być to owoce surowe, a może być i frużelina. W każdej wersji będzie to świetne uzupełnienie mini-serniczków.


1 szklanka pokruszonych na mączkę herbatników lub Graham Crackers
5 łyżek rozpuszczonego masła 
12 oz/1.5 paczki serka typu Philadelphia w temperaturze pokojowej 
3/4 szklanki drobnego 
skórka otarta z jednej dużej cytryny
sok z jednej dużej cytryny
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego 
2/3 szklanki zimnej śmietanki kremówki (whipping cream)

Do podania - owoce, kilka łyżek bitej śmietany, wiórki tartej czekolady lub odrobina kakao w proszku

Pokruszone lub rozdrobnione blenderem herbatniki lub Graham Crackers wymieszać z masłem. Na dno 8 małych szklaneczek lub słoiczków, w których będziemy serwować serniczki położyć łyżkę mieszanki herbatnikowej. Dobrze docisnąć. 

W misie miksera umieścić ser i cukier. Końcówką do ubijania piany lub śmietany, ubić na puszystą masę, a następnie dodać skórkę i sok z cytryny oraz ekstrakt waniliowy. 

Kiedy masa jest gotowa, w drugiej misce ubić śmietanę, a następnie połączyć ją z masą serową i dobrze wymieszać. Gotową masę wyłożyć do przygotowanych wcześniej szklaneczek z herbatnikami. Wstawić do lodówki na minimum 4 godziny. 

Przed podaniem udekorować owocami, bitą śmietaną i wiórkami czekolady.

Uwagi dodatkowe
  • Jeśli planujemy dekorować serniczki bitą śmietaną, wartu ubić jej całą szklankę i część odłożyć na dekorację. 
  • Są ludzie, w tym ja 😉, którzy nie przepadają za spodami w sernikach - herbatnikowy spód można pominąć. 
  • Ciekawym smakowo urozmaiceniem jest przygotowanie czekoladowego spodu - można do herbatników dodać łyżkę ciemnego kakao lub rozpuścić z masłem nieco czekolady







 
 
 





Inspiracja - A cookie named desire

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment