December 18, 2010

Światełka w Bellevue i pierniki prawie toruńskie

Poszłyśmy podziwiać światełka w Bellevue. Najpierw Snowflake Lane, a potem w Botanical Garden. Było przyjemnie i świątecznie. Aż chciało się by święta przyszły do nas jeszcze szybciej. Po powrocie do domu z wigorem zabrałam się do robienia pierniczków. Ponieważ nie mam ulubionego przepisu i jestem na etapie szukania takiegoż, wykorzystałam ten, który dostałam od Niny. Nina obiecała mi kupić pierniki toruńskie. Ale nie wyszło z różnych względów i Nina się tym martwiła. W zamian przysłała więc przepis. Zabrałam się do pracy nie przeczytawszy do końca uwag Niny. W efekcie ciasta starczyło na nasze pierniki i pierniki okolicznych dzieci. Ale tak to jest jak człowieka rozsadza nadmiar entuzjazmu i energii przedświątecznej, a przy okazji słucha się nowej płyty.

0.5 kg miodu
0. 5 kg cukru
1 szklanka kwaśnej śmietany
0.5 szklanki mocnego naparu kawy inki (2 łyżki)
25 dag smalcu
3 paczki przypraw do pierników lub 10 dag własnej
1.5 - 2 kg mąki
2 jaja
2 łyżki sody

Do dużego, najlepiej niezbyt wysokiego garnka włożyć smalec, miód
i cukier (odsypać 1 szklankę do ubicia jajek), przyprawy i napar inki. Zagotować i mieszać aż do rozpuszczenia składników.Odstawić do ostudzenia.
Jaja ubić z odsypaną wcześniej szklanką cukru.



Dodać do wystudzonej masy. Dodać śmietanę. Wszystko mieszać  - w oryginalnym przepisie podane było, że najlepiej drewnianą łyżką, ale ja używałam miksera. Stopniowo dodawać mąkę. Po wsypaniu  połowy mąki dodać sodę. Dalej zagniatać masę dodając mąkę. W pewnym momencie, chcąc nie chcąc, musiałam przejść na wyrabianie ręczne, bo KitchenAid nie miał siły. Gdy ciasto nie przywiera do ścian naczynia jest gotowe.



Gotowe ciasto odstawić przynajmniej na dobę w chłodne miejsce by dobrze stężało.  Odkrawać kawałki i rozwałkowywać na placki o grubości ok 3-4 mm. Przy użyciu foremek wycinać pierniczki. W pierniczkach można też wykrawać otworki i dodawać do nich pokruszonych landrynek - powstaną wtedy pierniczkowe witrażyki. Piec w temperaturze 360F. Polukrować i ozdobić.























Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment