February 22, 2017

Pączki z makiem

Zobaczyłam przepis na pączki z makiem na Moich wypiekach i w pierwszym momencie pomyślałam, że to jedno z kolejnych udziwnień pączkowych jakie ostatnio widziałam. Jednak po chwili wróciłam do przepisu i zdecydowałam się zrobić pączki z makiem, zwłaszcza, że w zamrażalniku miałam resztkę masy makowej pozostałej po wypiekach makowców. Przecież nic nie szkodziło spróbować - dobre ciasto drożdżowe i dobra masa nie mogły mnie zawieść. I choć nadal uważam, że najlepsze są pączki tradycyjne z nadzieniem z powidła śliwkowego z odrobiną konfitury z róży, to te pączki również smakują ciekawie i warte były spróbowania. W swojej wersji użyłam innego przepisu na ciasto i nieco innego lukru. Ale w sumie nie ma to większego znaczenia, gdyż tu najbardziej chodzi o pomysł.


Ciasto na pączki
1000 g mąki pszennej 
50 g świeżych drożdży lub 21 g drożdży suchych 
150 g cukru 
500 ml mleka 
6 żółtek 
1 całe jajko 
100 g masła 
1/2 łyżeczki pasty waniliowej lub pół laski wanilii 
1/2 łyżeczki soli
40 ml mocnego alkoholu 
sok i skórka otarta z 1 cytryny 

Masa makowa z tego przepisu


Lukier
1 szklanka cukru pudru
3 łyżki gorącej wody*
1 łyżeczka esencji migdałowej*

* można zastąpić likierem Amaretto

tłuszcz do smażenia  według uznania  - olej rzepakowy, kokosowy, smalec

Opcjonalnie - skórka smażona pomarańczowa i suchy mak do ozdoby


Mąkę wymieszać z suchymi drożdżami. Jeśli używamy świeżych drożdży najpierw zrobić zaczyn, mieszając drożdże z 1 łyżeczką cukru i mąki oraz 2-5 łyżkami  letniej wody lub mleka. Dodać pozostałe składniki i dobrze  wszystko wymieszać, dodając pod koniec rozpuszczone, letnie masło. Wyrabiać kilka minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Przy wyrabianiu doskonale sprawdza się mikser z końcówką w kształcie haka, gdyż ciasto się dość mocno lepi. Wyrobione ciasto zostawić w misce nakrytej folią i odstawionej w ciepłe miejsce. W czasie wyrastania ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto wyjąć na oprószony mąką blat i krótko wyrobić. Pączki można formować w dwojaki sposób - albo odrywając po kawałku ciasta i lepiąc kuleczki, albo rozpłaszczając je na blacie i wykrawając placki obręczą, a następnie formując kuleczki. Pączki z makiem należy nadziać przed smażeniem - na każdy rozpłaszczony lekko kawałek lub placuszek położyć po łyżeczce masy makowej, po czym dobrze zlepić pączka, tak by masa się nie wydostała na zewnątrz. 

Gotowe pączki odstawić do wyrośnięcia/podwojenia objętości na mniej więcej pół godziny.  Smażyć na złoty kolor z obu stron w głębokim tłuszczu, w temperaturze 350F/175C - niemalże z termometrem w ręku, a właściwie w oleju. Po wielu próbach zmieniłam nieco sposób smażenia pączków - najpierw krótko, do bardzo lekkiego zarumienienia, smażę z jednej strony, potem przewracam na drugą i smażę ją całkowicie, a następnie dosmażam stronę pierwszą. Dzięki temu pączki mają idealny kształt. Wyjąć, osączyć na papierowym ręczniczku. Udekorować lukrem, zrobionym z cukru pudru, wody i esencji migdałowej lub cukru z amaretto. Na wierzchu ułożyć drobno pokrojoną kandyzowaną skórkę pomarańczową oraz posypać odrobiną suchego maku. 






Inspiracja - Moje wypieki
Print Friendly and PDF