May 30, 2018

Słodka bułka z kruszonką

Ile razy myślę o kakao, przed oczyma staje mi biało-brązowa puszka kakao van Houtena, które pijałam jako dziecko. Nawet nie wiem czemu właśnie to - pewnie był ono, wraz z puszkowanym sokiem pomarańczowym i grejpfrutowym firmy Dodoni, częścią powiewu zachodu wczesnych lat siedemdziesiątych i nowej ekipy rządzącej, która właśnie takim blichtrem otworzyła nam drzwi na świat. Tego smaku kakao z dzieciństwa dopełnia chałkowa bułka mleczna, obficie posypana kruszonką. Wtedy tak niewiele nam było trzeba do zaspokojenia apetytu. Do dzisiaj ta kombinacja smakuje mi jak mało co. Co prawda wtedy nie jadałam bułki pieczonej w domu, tylko kupowaną, ale czy to ma znaczenie? Domowe były powidła śliwkowe lub konfitury truskawkowe. Dzisiaj, czasami nachodzi mnie na taką właśnie przekąskę. Choć firma van Houten nadal robi kakao, to nie jest ono sprzedawane w takich puszkach i nie jest tak łatwe do znalezienia. Sa inne, równie smaczne. ;) 

Bułka
350 g mąki
50 ml mleka
50 ml wody
1.5 łyżka masła
35 g cukru
7 g suchych lub 14 świeżych drożdży
1/2 łyżeczka soli
1 jajko

Kruszonka
2 łyżki mąki 

1 łyżka cukru
1 łyżka masła

1 żółtko do posmarowania przed pieczeniem

Drożdże wymieszać z łyżką cukru i łyżką mąki oraz letnią wodą. Odstawić, by ruszyły. Do miski wsypać mąkę, sól i cukier. Dodać jajko i zaczyn z drożdży. Dodać letnie mleko wymieszane z masłem i dolać do pozostałych składników. Wyrobić ciasto i odstawić je w przykrytej misce do wyrośnięcia. Ciasto powinno podwoić swą ilość.

Wyrośnięte ciasto podzielić na dwie części. Ułożyć w formie do pieczenia typu keksówka, solidnie wysmarowanej tłuszczem i odstawić do ponownego wyrośnięcia. Gotowe do pieczenia, wyrośnięte bułki posmarować żółtkiem rozbełtanym z łyżką wody, po czym posypać kruszonką.  Piec ok. 20 - 25 minut w temp. 350 F/ 175C. 



Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment