April 09, 2021

Łosoś z warzywami

Już dawno łosoś nie smakował mi tak bardzo jak ten. Ze względu na dodatek imbiru, sosu sojowego i sriracha, ma przyjemny smak azjatyckich potraw. Robi się go błyskawicznie, więc idealnie nadaje się na szybki obiad po pracy, zrobiony bez żadnych wstępnych przygotowań. Zaczynając jego robienie, nie miałam w głowie jakiegokolwiek specjalnego planu co i jak zrobić. Ot, po prostu mając gotowego do zrobienia jakoś łososia, nie do końca chciałam sztampowo naszykować po raz kolejny pieczonego łososia, który nieco mi się przejadł. Potrzebowałam czegoś zdecydowanego, zwłaszcza, że pierwszy raz zrobiłam go w okresie gdy całkowicie zdaliśmy się na dietę bezmięsną. Jak to często bywa u nas w domu, do łososia przewidziany był ryż, a przy okazji sałatka azjatycka z gotowej mieszanki. W lodówce była odrobina niewykorzystanego sosu, który zrobiłam szykując poke, więc by go wykorzystać, dodałam go do łososia. I tak krok po kroku, składnik po składniku powstał ten przepis.

filet z łososia o wadze ok. 1 lb/450 g
2 ząbki czosnku
2 łyżeczki startego imbiru 
1/2 pora 
3 gałązki zielonej cebulki (green onion)
1 gałązka selera
2 średnie marchewki
1/2 szklanki niełuskanego młodego groszku cukrowego (snap peas)
3-4 łyżki oleju do smażenia

Sos
4 łyżki sosu sojowego (lub więcej do smaku) o zmniejszonej zawartości soli 
1 łyżeczka octu ryżowego
1 łyżeczka sosu sriracha
1 łyżka oleju sezamowego (roasted sesame seeds oil)
1 łyżeczka miodu
3 łyżki wody

Opcjonalnie - ziarna sezamu i szczypior zielonej cebulki do posypania - ja za każdym razem zapominam, ale jest to naprawdę dobry dodatek

Przygotować warzywa - pora przeciąć wzdłuż na pół, a następnie raz jeszcze na pół, po czym na cienkie plasterki; cebulkę, marchewkę i selera drobno pokroić, a czosnek przepuścić przez praskę, imbir zetrzeć na tarce lub drobniutko pokroić. 

Przygotować zalewę - sos sojowy wymieszać z octem, sosem sriracha i olejem sezamowym.

Łososia umyć. Jeśli ma skórę, odciąć, a resztę fileta pokroić na kawałki mniej więcej 1 in/2.5 cm wielkości.

Na patelni rozgrzać olej - zeszklić pora, uważając by się przypalił. Dodać czosnek i imbir. Chwilę smażyć, po czym dodać marchewkę i selera. Smażyć około 8-10 minut, cały czas mieszając. Olej nie powinien być zbyt gorący, by warzywa się nie przypaliły. W razie potrzeby dodać do warzyw 3-4 łyżki wody. Kiedy zaczną mięknąć, dodać łososia i groszek,  zwiększyć moc palnika i smażyć przez 3-4 minuty, stale mieszając, tak by łosoś się równo dosmażył. Tak drobno pokrojony łosoś nie będzie wymagał długiego smażenia. Polać zalewą i  chwilę smażyć, cały czas mieszając, by wszystko dobrze pokryło się sosem. 

Podawać od razu - najlepiej z ryżem i pasującą surówką - z gotowej mieszanki lub np. z kapusty z kolendrączerwonej kapusty po koreańsku czy też birmańskiej sałatki z pomidorów







Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment