April 24, 2019

Bryndzowe kluseczki

Bryndzové halušky to słowackie danie znane na całym świecie jak nasze gołąbki czy pierogi. Choć przyznam, że nawet o nim nie myślałam, kiedy zastanawiałam się jak zagospodarować nadmiar bryndzy jaka się pojawiła przypadkowo w naszym domu. Bryndzę bardzo lubię i latami brakowało mi jej. Los spłatał mi psikusa i nagle w domu znalazło się tyle bryndzy, że nie sposób było ją przejeść. Na początku smakowała - kanapki były przepyszne. Ale po jakimś czasie, patrzyłam na bryndzę z żalem, że się zmarnuje. I wtedy przyszedł mi do głowy pomysł by zrobić leniwe pierogo z bryndzą. Wyszły nieźle i doskonale komponowały się z mięsem i sosem. Uznałam, że to świetny wynalazek. Dopiero po czasie uświadomiłam sobie, że odkrycie było mało oryginalne, bo przecież bryndzowe kluseczki są doskonale znane pod słowacką nazwą bryndzové halušky. No cóż - lepiej późno niż wcale. 😉

500 g bryndzy
2-3 jajka
szklanka mąki  plus dodatkowa mąka do podsypywania w czasie robienia kluseczek

Bryndzę wyjąć wcześniej z lodówki i ogrzać do temperatury pokojowej. W misce zmieszać ją z jajkami i ze szklanką mąki. Czasem trzeba więcej mąki czasem mniej. Dosypywać dodatkową mąkę stopniowo, by nie dodać jej więcej niż trzeba, gdyż kluski będą za twarde.  Ja wolę dać mniej mąki, nawet jeśli to oznacza mniej kształtne kluski. Ale za to są miękkie i lżejsze.

Ciasto podzielić na części i z każdej uformować wałeczek. Spłaszczyć go nożem lub ręką, a następnie kroić w poprzek tak by powstały kluski podobne kształtem do kopytek. 


Gotować partiami w osolonej, wrzącej wodzie przez około 2-3 minuty od zawrzenia. Podawać jako dodatek do mięsa.





Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment