October 03, 2015

Kruche ciasto z jeżynami i pianką budyniową

Długo mnie mogłam przekonać się do tego ciasta. Myśl o wlewaniu oleju do pianki napawała mnie ... co tu dużo mówić - odrazą. A wszystko dlatego, że bardzo nie lubię ciężkich ciast z piankami i kremami. Jednak z namową skusiłam się zaryzykować. Ciasto znikało z talerza błyskawicznie, a i mnie smakowało na tyle, by upiec je kolejny raz. I to nie jeden. Przepis ten pochodzi oryginalnie z blogu Moje wypieki, gdzie go pierwszy raz zobaczyłam i gdzie czytając dziesiątki komentarzy postanowiłam zaryzykować. Dotarł do mnie również i rodzinną drogą, z równie pochlebnymi rekomendacjami i zachętami do spróbowania. W oryginalnym przepisie są maliny, a nie jeżyny, ale nie ma to większego znaczenia, których owoców użyjemy, bo w każdym przypadku ciasto jest dobre. 




Kruche ciasto 
2.5 szklanki mąki pszennej (może być również mąka krupczatka) 
250 g masła 
2 łyżeczki proszku do pieczenia 
3 łyżki cukru 
5 żółtek 

Budyniowa pianka 
5 białek 
1 szklanka cukru
1 opakowanie cukru wanilinowego (16 g)* 
2 opakowania budyniu waniliowego lub śmietankowego, bez cukru (ok. 40 g) - ja używam takiego budyniu Dr. Oetkera, kupowanego lokalnie w sklepie ukraińskim lub rosyjskim
1/2 szklanki oleju (np. słonecznikowego lub rzepakowego)

500 g jeżyn - świeżych lub mrożonych (nie rozmrażamy)
cukier puder do posypania ciasta

* ja pomijam cukier wanilinowy i używam cukru waniliowego z tego przepisulMożna też dodać łyżeczkę esencji waniliowej

Masło zagnieść z pozostałymi składnikami ciasta  - można również to zrobić mikserem. Jeśli ciasto będzie zbyt sypkie, dodać 1-2 łyżki wody. Podzielić na 2 części - około 60% i 40%, każdą zawinąć w folię spożywczą, zamrozić. 

Formę o wymiarach ok. 33x20 cm wysmarować masłem. Na spód zetrzeć na tarce o dużych oczkach większą część ciasta; lekko przyklepać dłonią i wyrównać. Podpiec na złoty kolor w temperaturze 380F/190C przez około 20 minut. Odstawić do całkowitego wystudzenia. 

Kiedy podpieczony spód jest wystudzony, ubić białka na sztywną pianę. Powoli wsypać cukier (i jeśli używamy cukier wanilinowy) cały czas ubijając masę na najwyższych obrotach. Następnie powoli wsypać proszek budyniowy, nadal mieszająć masę, by dobrze się rozpuścił. Dolać olej i wymieszać całość aż do połączenia się wszystkich składników. Na podpieczony, zimny spód ciasta wyłożyć ubitą pianę. Wyrównać i bardzo  gęsto układać jeżyny, otworkami do góry. Maliny delikatnie wepchnąć w pianę. Na wierzch painki zetrzeć pozostałą, mniejszą część zamrożonego ciasta.

Piec w piekarniku nagrzanym do 380F/190 C przez około 30-40 minut. Gotowe ciasto opruszyć cukrem pudrem. 










Inspiracja: Moje wypieki Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment