June 25, 2020

Przewrotne ciasto z rabarbarem

Upside down cake, czyli przewrotne ciasta, lub ciasta do góry nogami to chyba jedne z popularniejszych ciast w USA. Od kiedy tu zawitałam słyszałam o ananasowym cieście tego typu, a potem o jego różnych wersjach. Przyznam, że nigdy mnie nie zachwycały, ale w końcu się poddałam i spróbowałam go w wersji z rabarbarem. Nie było złe - zwłaszcza na świeżo, gdy rabarbar był ciepły. Ale chyba najbardziej smakowało ono moim sąsiadom, dla których upiekłam je w podziękowaniu za zajęcie się skrzynkami pocztowymi. Jedni wychwalali je pod niebiosa. Od drugich doczekałam się kartki z podziękowaniami w nowej skrzynce. Ucieszyło mnie to, bo w końcu za tyle pracy należało im się coś, co im smakowało. 
Czemu się zdecydowałam na taki eksperyment? Po troszę z ciekawości, a po troszę w celu zagospodarowania dużych ilości rabarbaru jakim zostałam nagle obdarowana. Dla odmiany od ciasta typu wiejska tarta, gallete, zrobiłam coś nowego. 

Rabarbar
500 g rabarbaru
3/4 szklanki cukru

Ciasto
113 g masła (1 pałka)
1 szklanka cukru
1.5 szklanki mąki
1.5 łyżeczki proszku do pieczenia
1 szklanka kwaśnej śmietany
2 duże jajka
1 łyżka soku z cytryny
skórka otarta z jednej cytryny
1 łyżka soli

Kruszonka
4 łyżki stopionego masła
1/2 szklanki mąki
1/4 szklanki cukru
szczypta soli

Dodatkowo tłuszcz do wysmarowania formy plus 55 g masła (pół pałki) do wyłożenia nim formy.

Piekarnik rozgrzać do 350 F/ 175 C. W czasie gdy się rozgrzewa, przygotować ciasto.

Rabarbar umyć i pokroić na skośne plastry o grubości 1.5-2 cm. Włożyć do miski i zasypać cukrem. Lekko przemieszać, by rozprowadzić cukier. 

Przygotować kruszonkę, mieszając ze sobą wszystkie składniki. 

W misce wymieszać wszystkie suche składniki. W misie miksera ukręcić masło na puszystą masę. Dodać skórkę i sok z cytryny. Pojedynczo wbić jajka. Na koniec dodać stopniowo śmietanę oraz wszystkie suche składniki.  

Tortownicę (9 cali/22.5 cm średnicy) wysmarować tłuszczem. Na dnie rozłożyć równomiernie masło pokrojone w małe kostki. Na tym ułożyć rabarbar. Całość zalać masą ciasta, a na wierzchu rozsypać kruszonkę.

Piec 0k. 30 minut lub do momentu, gdy patyczek włożony w środku ciasta wychodzi suchy. Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika, ostudzić ok. 10 minut, po czym delikatnie nożem oddzielić od formy. Formę nakryć talerzem i zdecydowanym ruchem przełożyć na nią ciasto. Jeśli wolimy można najpierw zdjąć bok, a następnie przełożyć ciasto. 







Inspiracja: Martha Stewart
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment