September 03, 2021

Błyskawiczny dżem morelowy

Kiedyś robiłam całkiem sporo dżemów morelowych. Były aromatyczne i każdy słoik przypominał smaki lata. Ale w pewnym momencie przestałam - nie było amatorów na ich jedzenie. W zeszłym roku w czasie wakacyjnej podróży odwiedziliśmy jedną z winiarni na południu naszego stanu. Do win, które próbowaliśmy podano nam przekąski, a wśród nich ser kozi właśnie z dżemem morelowym. Była to prosta, ale przepyszna kombinacja. Niestety było już za późno by zrobić własne dżemy, więc posiłkowałam się kupnymi. Jednak w tym roku powróciłam do robienia dżemów morelowych, zwłaszcza, że nawet teraz, na początku września można jeszcze kupić morele. Aż proszą się o ich wykorzystanie. 😉Tym razem dżemy robiłam nieco inaczej niż w poprzednich latach, kiedy dodawałam pektynę. Tym razem robiłam szybkie dżemy, z w miarę krótkim gotowaniem. I choć jeszcze nie zaczął się sezon otwierania słoików z przetworami, obawiam się, że będzie ich nieco za mało.

2 lb / 900 g dojrzałych moreli
3/4 szklanki / 150 g cukru
3 łyżki soku z cytryny
1/2 szklanki wody

Morele umyć i wypestkować. Włożyć do garnka, dodać wodę i cukier. Zagotować, aż całość zawrze, po czym zmniejszyć moc palnika. Gotować do momentu gdy owoce się rozpadną - mniej więcej 45-50 minut. Dodać sok z cytryny i gotować jeszcze chwilę. 

Wrzący dżem przekładać do wyparzonych słoików. Zamknąć mocno słoiki i ustawić do góry dnem. Przykryć ściereczką i odstawić do wystygnięcia. Odstawić w chłodne miejsce. 


Uwagi dodatkowe
  • Im garnek jest szerszy, tym dżem będzie szybciej gotowy
  • Garnek powinien być ze stali nierdzewnej lub emaliowany
  • Słoiki można umyć w maszynie do zmywania na najgorętszym cyklu - w mojej jest to cykl "sanitizing". Można też je po prostu dobrze umyć i wyparzyć w piekarniku - w 400 F/200 C przez 15-20 minut
  • Odradzam oszczędzanie na pokrywkach - wielokrotne używanie tych samych pokrywek w ramach oszczędności kończy się zepsutymi przetworami i zmarnowaniem jedzenia za kwotę większą niż koszt pokrywek. O czasie włożonym w przygotowanie przetworów nie wspomnę. Naprawdę najlepiej jest użyć nowych przykrywek - wtedy mamy pewność, że nie są rozszczelnione i dobrze zamkną nasz dżem.







Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment