October 14, 2021

Rydze smażone

Takiej uczty dawno nie mieliśmy. Smażone rydze! Trafiło nam się jak przysłowiowej ślepej kurze ziarno, gdyż dostaliśmy je w prezencie. Co prawda za każdym razem, gdy widzę blaszkowe grzyby leśne, to panikuję czy aby na pewno będą dobre, ale z rydzami jestem spokojniejsza, od czasu gdy za pomocą Facebooka przeprowadziłam ankietę potwierdzającą. Kilka lat temu, nie będąc do końca pewną czy zebraliśmy faktycznie rydze, zamieściłam zdjęcia i skonsultowałam ze znajomymi. Po odpowiedziach, a także wyjaśnieniach jak poznać rydze, nie miałam wątpliwości, że mam dobre grzyby, a przy okazji nauczyłam się czegoś nowego o grzybach. I tym, że rydze są lubiane również i na Słowacji, bo wśród odpowiadających, były i moje przyjaciółki Słowaczki, co zresztą opisałam wtedy we wpisie o rydzach duszonych. Choć często słyszy się o rydzach w śmietanie, uważam, że najsmaczniejsze są rydze smażone na maśle - najlepiej klarowanym. Odrobina czosnku przepuszczonego przez praskę dodanego w ostatniej chwili i soli, podkreśla ich smak. No i chleb do tego - najlepiej domowy. Zapraszam na pyszny, swojski lunch!

rydze
czosnek - ilość ząbków zależy od ilości rydzy
sól do smaku
masło lub ghee (masło klarowane)
 
Opcjonalnie - świeży posiekany koperek lub pietruszka do posypania

Rydze oczyścić z igliwia i piasku. Jeśli są bardzo brudne, można je umyć pod wodą, ale nie moczyć ich długo. Umyte w wodzie, dobrze osuszyć. 

Oddzielić nóżki od kapeluszy. Kapelusze, w zależności od wielkości, zostawić całe lub pokroić na nieco mniejsze kawałki. Czosnek posiekać drobno lub przepuścić przez praskę. 

Na rozgrzanej patelni rozpuścić masło. Dość szybko obsmażyć kapelusze z obu stron. Pod koniec smażenia dodać czosnek i smażyć jeszcze chwilę. Posolić i natychmiast podawać na wygrzanych talerzach, posypane odrobiną koperku lub pietruszki.

Uwagi dodatkowe
  • Rydze powinno się smażyć dość szybko na ostrym ogniu, tak by się zarumieniły, ale nie spaliły. Smażenie powolne sprawi, że puszczą sok i zaczną się dusić. A to już inna potrawa
  • Nóżki rydzy oczywiście też można smażyć - pokroić je najpierw na plasterki, a następnie dodając pod koniec smażenia razem z czosnkiem
  • Najlepiej smakują rydze świeżo smażone. Jeśli więc mamy większą ich ilość, spokojnie możemy przechować je przez 3-4 dni w lodówce, pod warunkiem, że umyjemy/oczyścimy je tuż przed smażeniem. 






 

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment