March 28, 2024

Mazurek - wersja bezglutenowa

Coraz częściej staję w sytuacji, że potrzebne są bezglutenowe wypieki. Początkowo wzbraniałam się przed nimi, ale z czasem nie miałam wyjścia. Tak więc spróbowałam w tym roku upiec mazurek bezglutenowy, wykorzystując do niego w nieco zmodyfikowanej wersji mój wypróbowany przepis na babeczki, mazurki, tarty itd. Obawiałam się nieco o jego smak i nadmierną kruchość, ale zupełnie niepotrzebnie. Wyszedł równie dobry spód mazurkowy, a co do przybrania, to niczym się nie różnił od tego, co robiłam z dziećmi w poprzednich latach. Sprawdziły się na nim i nutella, i masa krówkowa i wszelkie dodatki. 

 Ciasto
2 żółtka
1 jajko
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3 pałki/330 g masła
4 szklanki mąki bezglutenowej (używam takiej)
3-4 łyżki mączki migdałowej
2-3 łyżki gęstej śmietany
3/4 szklanki cukru


Nadzienie i dekoracja
nutella
krem pistacjowy
masa czekoladowa z ganache
lukier
M&Mki - zwykłe lub z orzeszkami
migdały
orzechy
rodzynki
morele suszone
cokolwiek podsunie nam wyobraźnia

W dużej misce lub misie miksera umieścić suche składniki. Dodać jajka i pokrojone na mniejsze kawałki masło. Dodać 2 łyżki śmietany i zacząć wyrabiać ciasto. W razie potrzeby dodać jeszcze jedną łyżkę. Zawinąć w folię i wstawić do lodówki na 1 godzinę. Ciastem cienko (ciasto rośnie!)  wylepić płaską formę, w której będziemy piec mazurki, pamiętając o podwyższonym brzegu. Piec w temperaturze 400 F /200 C ok. 15 minut lub aż ciasto zrobi się jasno brązowe. 

Spód ostudzić. Posmarować nutellą, masą krówkową lub kremem pistacjowym, po czym udekorować jak tylko podsunie nam wyobraźnia. 

Uwagi dodatkowe
  • Czas pieczenia zależy od wielkości foremki jakiej używamy oraz od rodzaju foremki (metalowe czy jednorazowe z folii aluminiowej). Warto po prostu sprawdzać mazurki w czasie pieczenia i dostosować odpowiednio jego czas. 





Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment