November 03, 2013

Pyszny chleb dla cierpliwych

Nie wiem jaki jest mój ulubiony chleb. Co rusz to zmieniam zdanie. Chleba na zakwasie długo nie odważyłam się zrobić.Wydawało mi się to wyższą szkołą jazdy. Z czasem przekonałam się, że nie jest to aż tak trudne. 

Ten chleb był zainspirowany chlebem "66 Percent Sourdough Rye" z książki J. Hamelmana "Bread". Tyle że w domu akurat nie miałam lekkiej mąki żytniej (light rye bread) więc zaczęłam kombinować. I wyszedł całkiem zgrabny chleb.
Po raz kolejny potwierdziła się zasada, że chleb potrzebuje ciepła i czasu. Ciepła by rosnąć. Czasu by wyrosnąć. O nastawionym zaczynie zwyczajnie zapomniałam. Ale dzięki temu zaczął pięknie rosnąć. Wtedy wpadłam na pomysł, by chleb nastawić w formie na noc, a rano upiec. Przez noc chleb spokojnie wyrósł, a rano można było go upiec. Jak na pierwszą próbę tak szalonej modyfikacji oryginalnego przepisu, przyznam nieskromnie wyszedł całkiem nieźle.


Zaczyn
200 g jasnej mąki żytniej (light rye flour)
160 g mąki pszennej
300 g wody
2 łyżki czyli ok. 40 g zakwasu (ja użyłam żytniego)

Chleb zasadniczy
230 g  maki żytniej razowej (dark rye flour)
300 g mąki pszennej
1 łyżka soli
400 g wody
cały zaczyn

Opcjonalnie 
1 łyżeczka suchych drożdży (jeśli chcemy przyspieszyć produkcję chleba)

Mąkę, wodę i aktywny zakwas zmieszać w misce. Hamelman radzi używać wody filtrowanej, a jeśli już kranowej, to takiej która stała kilka godzin i chlor z niej "uciekł". Przykryć szczelnie folią i odstawić w ciepłe miejsce na 12-16 godzin. 

Po tym czasie w dużej misce wymieszać składniki na chleb. Nie trzeba ich wyrabiać - wystarczy dobrze wymieszać. Przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem - ja spryskuję oliwą w sprayu, ale równie dobrze można zwykłym olejem. Można też posypać ścianki formy otrębami. Jeśli użyło się drożdży, chleb może być gotowy do pieczenia nawet i po 2 godzinach - w zależności od temperatury pomieszczenia. Jeśli pominęło się drożdże chleb będzie rósł dłużej - w moim przypadku ok. 12 godzin w lodówce lub 3-4 godziny w temperaturze pokojowe. Przed pieczeniem spryskać wierzch olejem. Piec w temperaturze 420 F / 215 C przez ok. 20 minut, a następnie zmniejszyć temperature do ok. 400 F/ 200 C i piec przez kolejne 30-40 minut. 

Do pieczenia tego chleba używam kamiennej formy z przykrywką. Do piekarnika najpierw wstawiam formę z przykrywką, a przed zmniejszeniem temperatury zdejmuję przykrywkę. 

Po upieczeniu ostudzić na kratce. 


Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment