December 04, 2021

Bułeczki

Kiedy jeszcze jeździłam do Seattle do pracy, co jakiś czas wyskakiwałam na lunch na Pike Place, a tam odwiedzałam Piroshky, Piroshky. Kupowałam wtedy drożdżowe buły z różnymi nadzieniami. Tą z serkiem łososiowym zjadałam w drodze do pracy, a resztę miałam na później, do domu. Zawsze miałam słabość do tych bułeczek i zawsze kłopot, którą wybrać, bo wszystkie mi smakowały. Ale nastała pandemia, zaczęła się praca z domu. W Seattle bywam bardzo rzadko, a bułek z Piroshky, Piroshky nie jadłam od dawna. Kiedy więc robiłam paszteciki i zostało mi trochę ciasta, a w lodówce był serek łososiowy, postanowiłam poeksperymentować i zrobić takie właśnie bułeczki. Wyszły nieprawdopodobnie podobne do oryginałów. 



Ciasto na bułeczki
40 g drożdży świeżych lub 20 g suchych
9 łyżek/130 ml letniego mleka
1.2 lb/550 g mąki
25 g cukru
4 jajka
1 łyżeczka soli
8 oz/ 230 g masła (2 pałki) w temperaturze pokojowej

Nadzienie serowo-łososiowe
300 g/ ok. 2/3 lb łososia
450 g /1 lb twarożku
3-4 łyżki naturalnego jogurtu greckiego

1 żółtko + 3 łyżeczki wody

Przygotować ciasto. Drożdże rozrobić z łyżką mąki i łyżką cukru oraz letnim mlekiem. Odstawić na mniej więcej 10-15 minut do wyrośnięcia.

Do misy miksera wsypać mąkę, cukier i sól. Dodać jajka i wyrośnięty rozczyn drożdżowy. Końcówką w kształcie haka wyrobić gładkie ciasto. Małymi porcjami dodawać miękkie masło. Gdyby ciasto zbytnio się lepiło dodać troszkę mąki, ale niezbyt dużo. Jest to ciasto maślane, przez co jest bardzo luźne i lepiące się. Jednak dzięki temu bułeczki będą bardzo delikatne. Miskę z ciastem przykryć folią i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

W czasie gdy ciasto rośnie naszykować nadzienie serowo-łososiowe. Wszystkie składniki umieścić  w odpowiednio dużej misce. Przy pomocy blendera zmiksować na na gładką masę. Jeśli potrzeba, doprawić solą, choć według mnie nie jest to potrzebne. Składniki powinny być w temperaturze pokojowej by łatwiej się zmiksowały, ale po zrobieniu, serek dobrze włożyć do lodówki, by się schłodził przed pieczeniem.

Wyrośnięte ciasto wyłożyć na omączony blat. Podzielić na cztery kawałki. Palcami lekko rozciągnąć pierwszy kawałek, tak aby nabrał mniej więcej prostokątnego kształtu o szerokości ok. 6 cali/15 cm.  Pokroić go na mniejsze części, o długości mniej więcej 5 cali/12 cm. Układać na środku porcję sera, sklejać boki, nadając owalny kształt nieco przypominający rybę. Ze skrawków wyciąć ozdoby na wierzch. Podobnie postąpić z kolejnymi kawałkami ciasta. Odstawić na ok. 30 minut do wyrośnięcia. W tym czasie nagrzać piekarnik do 370F/180C. Rozbełtać żółtko z wodą i posmarować tym bułeczki.  Wstawić do piekarnika i piec ok. 15 minut, aż bułeczki lekko się zabrązowią.







Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment