December 15, 2020

Marcepan

Kiedyś marcepan wydawał mi się czymś niesłychanie eleganckim. W dzieciństwie słyszałam o bardzo smacznych czekoladkach z marcepanem; czytałam też w książkach o marcepanie. Nie umiałam sobie wyobrazić jak coś tak strasznie pysznego może smakować. I nadszedł taki dzień, gdy spróbowałam marcepanu i ... wcale się nim nie zachwyciłam. Przede wszystkim był za słodki. I gdzież mu było do tych pralinek z nadzieniem malinowym. Zdanie zmieniłam po latach, gdy spróbowałam tortu Princess - z marcepanowym wykończeniem. Z czasem marcepan na stałe zagościł w mojej kuchni, gdyż zaczęłam wykorzystywać go do pieczenia różnych ciast czy dekoracji. Przez lata kupowałam go w szwedzkim sklepie z meblami 😉. Pojawiał się tam przed świętami - bajecznie tani. Jednak rok 2020 to rok robienia rzeczy, których nigdy wcześniej się nie robiło. Wymusiła to pandemia i ograniczenia w wychodzeniu z domu. Tak więc zrobiłam marcepan i wyszedł idealnie. Zaraz zostanie wykorzystany do pieczenia świątecznej niemieckiej strucli. 

Marcepan najlepiej przygotować z gotowej mączki migdałowej - jest sucha i gotowa do użycia. Jeśli będziemy robić z migdałów, najpierw musimy je obrać, a to oznacza namoczyć we wrzątku. Takie namoczone migdały trzeba przed mieleniem wysuszyć. W niektórych przepisach - a jest ich całe multum na Internecie - możemy zobaczyć wodę różaną. Ja jej nie miałam. Myślę, że nie wpływa ona na jakość marcepanu na tyle znacząco, by jej specjalnie szukać. 

1.5 szklanki mączki migdałowej 
1.5 szklanki cukru pudru
1 białko 
2 łyżeczki olejku migdałowego/esencji migdałowej

Opcjonalnie - 1 łyżka wody różanej

W misce miksera umieścić mączkę migdałową. Jeśli są w niej grudki, rozetrzeć je palcami. Dodać cukier puder, olejek migdałowy i białko. Wymieszać dobrze mieszadłem lub zagnieść rękami, aż do powstania jednolitej masy. Uformować kulkę lub wałeczek. Owinąć folią i schłodzić w lodówce. 

Marcepan doskonale przechowuje się w lodówce - nawet kilka tygodni. Jeśli chcemy przechowywać go dłużej, lepiej umieścić go w zamrażalniku. 

Marcepan wykorzystywać można do pieczenia ciast - jak choćby ciasta ze śliwkami lub z gruszkami, do robienia ozdób na ciasta i torty, do nadziewania śliwek lub moreli w czekoladzie, do nadziewania niemieckiej strucli Christstollen. 







Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment