December 23, 2015

Schab pieczony

Schab pieczony jest wspaniały -na ciepło i na zimno, ale pod jednym warunkiem. Nie może być suchy! A ponieważ nie ma zbyt wiele tłuszczu, jak choćby łopatka, to trzeba nieco uważać przy pieczeniu. Kiedy pierwszy raz w życiu piekłam schab, miałam wielką tremę. Było to krótko po śmierci mamy, a ona nie nauczyła mnie nigdy gotować. Nie miała też zeszytu z przepisami rodzinnymi. To ona zaczęła w pewnym momencie korzystać z zeszytu, który ja założyłam by spisywać zasłyszane przepisy lub te wycięte z gazet. A przede wszystkim te, które podała mi Babcia Regina. No ale na schab nie było przepisu. Kiedy po znajomych szukałam dobrego przepisu, niemal każda narzekała na to jak trudno piecze się schab. Każdy przepis był kombinowaniem niczym koń pod górę z obgotowywaniem, gotowaniem w wodzie (nie wiem jak z tego ma wyjść schab PIECZONY). Aż nagle Ewa zaprzeczyła temu wszystkiemu i powiedziała, że wystarczy schab wsadzić na 15-20 minut do super mocno nagrzanego piekarnika. I tak było! Schab wyszedł świetny. A ja od tej pory piekę każde mięso. 

Bywa, że kupuję wielki kawał schabu. Jak to w Costco. Wtedy kroję go na porcje z różnym przeznaczeniem. Ten do pieczenia, od razu doprawiam solą, majerankiem itd. i taki zamrażam. Gdy nadchodzi czas pieczenia, rozmrażam i siup do piekarnika. 

2-3 lb schabu
sól
pieprz
5-6 ząbków czosnku - pokrojone na plasterki lub przepuszczone przez praskę
majeranek lub sproszkowany czosnek do posypania

3-4 łyżki oleju do pieczenia

Schab umyć. Natrzeć solą, pieprzem i czosnkiem po obu stronach. Górną część posypać majerankim. Tak przygotowany schab zostawić w lodówce na minimum 2 godziny, a jeszcze lepiej na noc. 

Piekarnik nagrzać do 450 F/225 C. Schab ułożyć na formie do pieczenia wysmarowanej lekko olejem. Wierzch schabu również trzeba polać olejem.Wstawić na 15-20 minut do piekarnika. Schab zapieczony w tak wysokiej temperaturze zachowa naturalną wilgotność. Po 15-20 minutach zmniejszyć temperaturę do 375 F/ 180C i kontynuować pieczenie w niższej temperaturze przez mniej więcej 15 minut na każdy funt. W czasie pieczenia warto kilka razy polać schab wodą. 
Podawać na gorąco z borówkami, ćwikłą, sosem własnym lub osobno zrobionym sosem np. grzybowym lub chrzanowym. Schab doskonale komponuje się i z kartoflami, i kluskami typu kopytka czy kluski z dziurkami (śląskie). 

Schab można też podawać na zimno - jest wspaniałą wędliną. Kanapki ze schabem , posmarowane tłuszczykiem z pieczenia, zamiast masłem, są jedyne w swoim rodzaju! Można też posmarować schab chrzanem, jeśli ktoś lubi. Grzybki marynowane tylko dopełnią uczty!




Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment