January 02, 2015

Farfalle z czterema serami

Proste, a jednak ciekawe smakowo danie. Kiedy pierwszy raz je robiłam, nie miałam nawet odpowiednich serów i musiałam używać zamienników dostępnych na polskim rynku. I tak zamiast parmezanu używałam podsuszonego tartego oscypka, zamiast świeżej mozarelli, zwykłego białego sera, a zamiast gorgonozoli używałam rokpola. Muszę przyznać, że zmiany te wcale a wcale nie wpływały źle na smak farfalli. Kiedy miałam pierwszy raz okazję zrobić je zgodnie z przepisem, byłam bardzo zaskoczona, jak doskonale polskie podróbki imitowały oryginały. Najwięcej emocji zawsze wzbudzał ser pleśniowy. Pamiętam, jak sama widząc rokpol w lodówkach polskich sklepów zastanawiałam się, jak w ogóle coś takiego można jeść. Również i niektórzy nasi goście, widząc jak dodaję ser pleśniowy, kręcili nosem, by potem dziwić się jak doskonale pasuje on w tej kombinacji i jak zupełnie im nie przeszkadza. 

450 g makaronu farfalle (w kształcie motylków/kokardek)
100 g sera pleśniowego typu gorgonzola lub blue cheese
100 g tartego parmezanu
100 g świeżej mozarelli lub fety
100 g sera provolone lub dowolnego innego żółtego
100 g masła


Masło rozpuścić w rondelku. Makaron ugotować al dente w dużej ilości osolonej wody. Wylać na sitko i przelać połową masła, by kluseczki się nie posklejały. 
Przygotować sery - mozarellę pokroić na małe platerki, provolne/ser żółty pokroić w "zapałkę", gorgonzolę pokruszyć. 

Farfalle możemy przygotować w jednej dużej misce lub indywidualnych miseczkach. Makaron podzielić na 4 części, a każdą wymieszać z innym serem. Do miski lub misek nakładać każdą z nich. Gotowy makaron, skropić lekko pozostałym masłem, po czym zapiekać w  piekarniku nagrzanym do 380F, aż sery rozpuszczą się. Można też zapiec nieco dłużej, by makaron lekko się zarumienił i zrobił chrupiący.

Farfalle mogą być podwane jako danie lub jako dodatek, np. do krewetek lub łososia





Żródło: Encyklopedia Kulinarna - Kuchnia włoska  Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment