July 06, 2014

Jagodzianki po raz trzeci

Przypominają mi nieco najlepsze jagodzianki jakie jadałam w Polsce - małe, mięciutkie i posmarowane lukrem. Kolejny eksperyment jagodziankowy. Tym razem z miękkiego i delikatnego maślanego ciasta. Choć nie lubię go zagniatać, bo jest dość luźne i straszliwie się lepi, to warto się pomęczyć, bo efekt jest doskonały. Te jagodzianki wyszły absolutnie rewelacyjnie. Najlepiej ze wszystkich jakie kiedykolwiek robiłam.
Tak jak w przypadku pączków, bardzo też lubię dodać do ciasta otartą skórkę cytrynową - nadaje ona mu wspaniałego smaku. 

Z tej porcji wychodzi mi ponad 30 jagodzianek - mniej więcej 32-35; można więc zmniejszyć proporcje. Można też je piec bez papilotek. Ja brałam moje na wynos, więc potrzebowałam dużo, nawet więcej niż z jednej porcji, i nie chciałam by się posklejały przy pieczeniu


40 g drożdży świeżych lub 20 suchych
130 ml letniego mleka
550 g mąki 
70 g cukru
4 jajka
1/2 łyżeczki soli
230 g masła (2 pałki) w temperaturze pokojowej
skórka otarta z jednej cytryny
1 lb/450 g jagód
Kilka łyżek cukru - zależy od gustu i od tego jak kwaśne są jagody
2-3 łyżeczki mąki ziemniaczanej

150 g cukru pudru 
wrząca woda
łyżeczka soku z cytryny

1 żółtko + 3 łyżeczki wody

Do misy miksera wsypać mąkę, cukier i sól. Dodać skórkę cytrynową, jajka i wyrośnięty rozczyn drożdżowy. Końcówką w kształcie haka wyrobić gładkie ciasto. Małymi porcjami dodawać miękkie masło. Jest to ciasto maślane, przez co jest bardzo luźne i lepiące się; ale też dzięki temu jagodzianki wychodzą bardzo delikatne. Zawsze mnie korci, by podsypać je mąką, ale wiem, że nie trzeba i takie ma być. Wyrabiać ciasto ok. 5 minut na dość mocnych obrotach. W trakcie wyrabiania, ciasto zacznie się nieco mniej lepić. Miskę z ciastem przykryć folią i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.

Jagody, jeśli używamy świeżych, umyć, osuszyć i wymieszać z mąką i cukrem.

Kiedy ciasto podwoi objętość, wyjąć je z miski na mocno oprószoną mąką stolnicę/blat. Rozpłaszczyć na placek i lekko porozciągać palcami tak by miał grubość ok. 1 cm. Szklanką lub obręczą wykrawać kółka. Używałam kółka o średnicy 2.5 cala/6.5 cm. Na każde nałożyć troszkę jagód i dobrze zlepić.

Gotowe jagodzianki kłaść zlepieniem do dołu na papilotkach do muffinów ułożonych na zwykłej blasze. Przykryć czystą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na 1/2 godziny. Posmarować rozbełtanym żółtkiem lub śmietaną kremówką.

Wstawić do zimnego piekarnika, nastawionego na 380 F/190 C. W ten sposób jeszcze sobie nieco urosną, gdy piekarnik się rozgrzewa. Piec ok. 15-20 minut od momentu, gdy piekarnik osiągnie docelową temperaturę lub do momentu gdy jagodzianki są lekko brązowe.

Wyjąć z piekarnika i lekko przestudzić - najlepiej na kratce, by nie zwilgotniały od spodu. Przygotować lukier z cukru, soku cytrynowego i wody. Posmarować lukrem i .... delektować się.







Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment