November 15, 2015

Zygmuntówka

Dowiedziałam się, że swego czasu, z jakiegoś powodu rozpisano konkurs na ciastko Warszawy. Wygrała zygmuntówka - krucha migdałowa babeczka z musem czekoladowym, żurawinową konfiturą, bitą śmietaną i bezą. Oczywiście, gdy tylko nadarzyła się okazja, spróbowałam tego przysmaku. I choć smakował mi, to dla mnie nadal ciastkiem Warszawy pozostała wuzetka. Nie przeszkodziło mi to jednak przygotować zygmuntówek na obiad ze znajomymi z Warszawy, którzy, podobnie jak i ja jeszcze niedawno, nie mieli pojęcia o takim ciastku. Nutella, którą wszyscy uwielbiamy nadała babeczkom czekoladowo-orzechowego smaku; dżem z czarnej porzeczki, kwintesencja polskich smaków deserowych, zbalansował kwaskowatością smak słodkiej nutelli, śmietany i bezy.  Oczywiście cukiernicy uznają moją wersję za profanację oryginału, ale.... Nam ta zygmuntówka smakowała i to się przecież liczy najbardziej. 
Bezy
4 białka
150 g cukru

Babeczki
100 g masła
50 g cukru
150 g mąki
1 żółtko
20 g płatków migdałowych
1 łyżeczka śmietany

bita śmietana
szklanka śmietany kremówki
4 łyżeczki cukru
opcjonalnie zagęszczacz typu Fix it Dr. Oetkera

nutella
konfitura/dżem - kwaskowy - żurawinowy lub z czarnej porzeczki


Przygotować babeczki - ze wszystkich składników zagnieść ciasto. Schłodzić lekko w lodówce. Wylepić nim formy babeczkowe - najlepiej na mini tarty, gdyż te są płaskie i szerokie. Moje foremki mają średnicę 10 cm (4 cale).  Upiec na złoty kolor w piekarniku o temperaturze ok. 375F/190 C. 

Przygotować bezy - piekarnik nagrzać do 350 F/175 C. Ubić białka na bardzo sztywną pianę. Dodać cukier i nadal ubijać przez ok. 5 minut. Gotowa masa powinna lśnić. Na formie do pieczenia wyłożonej papierem, przy pomocy szprycy, wyciskać wysokie bezy. Temperaturę w nagrzanym piekarniku zmniejszyć do 250 F/120 C. Włożyć bezy do piekarnika i piec ok. 60 minut. Zmniejszyć temperaturę do 200F/90C i piec, aż bezy zrobią się suche. Ostudzić w wyłączonym piekarniku z uchylonymi drzwiczkami. 

Z kremówki i cukru, a także zestalacza, jeśli go używamy, ubić śmietanę. Schłodzić w lodówce.

Babeczki posmarować wartswą nutelli. Na nią położyć łyżeczkę konfitury/dżemu. Przykryć to bitą śmietaną. Schłodzić w lodówce. Przed samym podaniem położyć na śmietanie bezę. 







Print Friendly and PDF